Antreprenorii din județul Covasna vor avea de suferit... (modificarea Codului fiscal)

10 iulie 2022

 

În urmă cu câteva zile guvernul a supus consultării publice propunerile de modificări fiscale, pe care dorește să le introducă în mare parte de la 1 ianuarie 2023. Nu se știe cu adevărat care este scopul real al acestor modificări fiscale, deoarece explicația oficială care însoțește proiectul de lege s-a schimbat de mai multe ori. Cu toate acestea, ceea ce este sigur este că aceste amendamente vor fi o lovitură majoră pentru economia și populația din județul Covasna. EDLER András-György, președintele Camerei de Comerț și Industrie a județului Covasna, explică mai jos de ce.

 

Conform datelor de bilanț pe anul 2020, 4.884 de companii și-au depus bilanțurile în județ, dintre care 90,48% (!!!!) sunt microîntreprinderi. Și, de asemenea, în județul Covasna există multe întreprinderi individuale mici (PFA, II, AF...). Cele mai multe dintre creșterile de taxe și modificările planificate la codul fiscal vor afecta aceste microîntreprinderi și întreprinderi individuale, iar sectorul turismului, abia scăpată de covid, va primi și el o mare palmă din partea guvernului...

 

MICROÎNTREPRINDERI

Modificările propuse includ o clauză potrivit căreia o microîntreprindere nu mai poate fi considerată microîntreprindere dacă nu are cel puțin un angajat. 37% dintre microîntreprinderile din județul Covasna se află în această situație și, prin urmare, sunt îngrijorate. Și sunt sigur că aceste microîntreprinderi nu au angajați nu pentru că sunt evazioniști sau că lucrează la negru, ci pentru că sunt atât de mici încât lucrează doar administratorul, care nu are nevoie de contract de muncă pentru că trăiește, absolut legal, din dividende. Așadar, 37% din firmele locale mici, adică 34% din toate firmele locale, au primit o palmă uriașă din partea guvernului, deoarece sunt forțate fie să angajeze sub presiune, fie să treacă la impozitarea profiturilor. Ambele opțiuni reprezintă o povară administrativă și financiară uriașă pentru aceste întreprinderi mici. Cu alte cuvinte, crește birocrația și se reduce drastic profitabilitatea, ceea ce ar putea amenința însăși existența acestor întreprinderi.

 

De asemenea, în modificările propuse este inclus și o prevedere în sensul că o microîntreprindere nu mai poate fi o microîntreprindere dacă obține mai mult de 20% din venituri din activități de consultanță sau de management. Acest lucru afectează financiar anumite activități (desfășurate ca microîntreprinderi), cum ar fi consultanța fiscală sau atragerea de fonduri europene, deoarece în loc să plătească impozit de 1% pe cifra de afaceri vor plăti impozit pe profit de 16%, însă în cazul acestor activități profitul este aproape egal cu cifra de afaceri a companiei din cauza costurilor reduse și astfel în practică, costul fiscal al unei astfel de companii mici crește de 16 ori (!!!).

 

DIVIDENDE

Iată că vine a doua palmă... Impozitul pe dividende va crește de la 5% la 8%... Poate că nu pare mult, dar dacă faceți calculele, creșterea este de 60%! Și nu doar microîntreprinderile vor fi afectate, ci toate întreprinderile. Toată lumea va plăti cu 60% mai mult la impozitul pe dividende. De ce? Pentru că statul are nevoie de bani... Dar ceea ce este important și trist pentru întreprinderile din regiune este faptul că mai ales întreprinderile mici vor resimți puternic impactul financiar al acestei schimbări.

 

CONTRIBUȚII SOCIALE

Dacă toate acestea nu sunt suficiente, urmează următoarea aberație. Printre modificările propuse se numără faptul că un angajat al unei companii poate lucra cu o fracțiune de normă, dar contribuțiile de asigurări sociale vor fi plătite pe baza salariului minim brut pe economie cu normă întreagă. Acest lucru s-a mai întâmplat și înainte, am luptat ani de zile pentru a rezolva această problemă, iar acum este pusă din nou în discuție. Prin urmare, dacă o companie are, să zicem, 20 de distribuitori de pliante care lucrează câte 2 ore pe zi, sau dacă angajează oameni care să livreze ziare în diferite localități timp de câte 1 oră pe zi, are mari probleme, pentru că, ca să citez un proverb, costă mai mult supa decât carnea...

 

ACTIVITĂȚI INDEPENDENTE

Următoarea categorie, care va fi afectată foarte negativ de modificările planificate, și din care avem un număr mare în județ și în regiune în general, sunt întreprinderile individuale (PFA, II, AF...). De asemenea, aceștia vor avea de suferit foarte mult dacă modificările propuse vor intra în vigoare, deoarece în cazul lor contribuția la asigurările sociale practic se va dubla. Concret, acest lucru înseamnă că acei mici antreprenori care realizează venituri mai mari de 5.100 de lei pe lună (și aici sunt incluși numeroși mici comercianți, meșteșugari și alți mici prestatori de servicii etc.) vor plăti 20.000 de lei în loc de 10.000 de lei pe an, cât plătesc în prezent, la asigurările sociale... Asta înseamnă că suma cheltuită cu asigurările sociale la nivelul unui astfel de mic comerciant va reprezenta 32% din venitul său! La acestea se vor adăuga impozitele și, încet-încet, va deveni inutil să fie mici întreprinzători, pentru că, în loc să ducă banii acasă, în familie, vor transfera cea mai mare parte a venitului lor în vistieria statului.

 

TURISM, ALIMENTAȚIE PUBLICĂ

Cele mai afectate sectoare de covid au fost turismul și aliemntația publică. Și imediat după ce își trag sufletul, guvernul le mai dă un pumn... Impozitul specific va fi eliminat (fiind înlocuit de impozit pe microîntreprinderi sau impozit pe profit), iar TVA pentru serviciile turistice (cazare) și de aliemntație publică/catering va crește de la 5% la 9%.

 

CONCLUZIE

Fiecare țară are o politică fiscală și acest lucru este perfect în regulă. Dar această politică fiscală ar trebui să fie previzibilă. Nu poți să conduci o afacere și să te aștepți ca povara fiscală să se dubleze peste noapte. Întreprinderile nu sunt vaci de muls pe care statul le poate mulge după bunul plac doar pentru a-și îngrășa în continuare aparatul de stat supradimensionat și ineficient. Și asta este ceea ce se întâmplă acum... Pe de o parte, statul nu-și poate încasa creanțele, pe de altă parte, a cheltuit prea mult în perioada de covid (mă întreb dacă cineva va fi tras la răspundere pentru acest lucru...), iar criza energetică provocată de războiul ruso-ucrainean (american?) este și ea privită cu neputință, dar consecințele trebuie finanțate de undeva, așa că au ales întreprinderile ca și cum ar fi un fel de vacă de muls inepuizabilă... Nu au putut să taxeze marile afaceri pentru că aveau un lobby bun, așa că acum îi lovesc pe cei mici cât de tare pot... Întrebarea este: cât timp pot rezista aceste mici afaceri?

 

Și cel mai trist lucru este că impactul pozitiv al acestor măsuri asupra bugetului este neglijabil, dar în schimb, impactul negativ asupra comunităților de mici afaceri din județul Covasna și din regiune este foarte mare, atât în termeni financiari, cât și din cauza noilor măsuri birocratice.

 

Prin urmare, facem apel la domnul viceprim-ministru Kelemen Hunor și la politicienii noștri aleși să elaboreze politici ținând cont de interesele regiunii noastre și să facă tot posibilul pentru a se asigura că comunitatea de afaceri din județul Covasna și din regiune nu ajunge într-o situație disperată. Până la urmă, fondurile necesare pentru a menține în viață regiunea noastră nu sunt furnizate de București, ci de antreprenorii de aici.