Hotelurile și pensiunile vor fi amendate dacă nu preiau datele personale ale turiștilor într-un sistem special
Hotelurile, pensiunile și alte tipuri de operatori de servicii turistice vor trebui să ia anumite date personale de la toți cei care le trec pragul, altfel riscând amenzi de zeci de mii de lei, potrivit unui proiect de act normativ aflat în dezbatere. Practic, operatorii vor trebui să introducă aceste date într-un sistem informatic special creat. Însă toată această operațiune va aduce cu sine numeroase obligații, inclusiv privind securitatea prelucrării datelor personale și transmiterea lor.
Toți cei care au structuri de cazare vor trebui să introducă, într-un sistem informatic special, date cu privire la fiecare turist pe care-l cazează, potrivit Proiectului Legii turismului, act normativ aflat acum în dezbatere publică. Pentru a se aplica, acesta trebuie să fie adoptat de Executiv, de Parlament, aprobat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial (în act scrie că va intra în vigoare la 180 de zile de la publicare).
Proiectul de lege va pune bazele Sistemului Informatic de Evidenţă a Activităţii de Turism din România (SIEATR). Acesta va fi un "ansamblu al sistemelor şi mijloacelor informatice necesare pentru ţinerea evidenţei structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare, de evaluare a activităţii turistice, de evaluare a circulaţiei turiştilor şi de furnizare a informaţiilor necesare instituţiilor publice", conform definiției din proiect. Cu alte cuvinte, va fi un sistem în care vor avea neapărat acces toți cei care oferă cazare în România, în condiții legale, și anumite autorități publice.
SIEATR va avea trei componente:
- o evidență a furnizorilor de servicii turistice, persoane juridice și fizice (al cărei scop va fi, printre altele, combaterea evaziunii fiscale);
- indicatorii statistici asociați activității de turism din țara noastră (pentru a ajuta autoritățile din domeniul turismului să vadă unde anume sunt necesare investiții, ce preferințe au românii ș.a.m.d.);
- fișa de anunțare a sosirii și plecării turistului.
Această a treia componentă, reprezentând datele cu privire la turiști, va fi administrată tehnic de Serviciul de Telecomunicații Speciale și gestionată de Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Care e scopul gestionării acestor informații de către MAI? Potrivit proiectului, va servi la protejarea turiștilor, la prevenirea și descoperirea infracțiunilor, la depistarea celor care se sustrag organelor penale, la depistarea celor dispăruți ș.a.m.d.
Concret, furnizorii de servicii turistice vor trebui să introducă în acest sistem datele cu caracter personal ale celor care vin să se cazeze la ei, prin completarea unui formular denumit "fișă de anunțare a sosirii și plecării". În proiect se prevede clar și care anume date vor fi cuprinse în această fișă pentru fiecare turist cazat:
- nume, prenume, data și locul nașterii, cetățenia, domiciliul (țară, localitate, stradă, număr);
- date referitoare la actul de identitate;
- data sosirii și plecării;
- scopul călătoriei;
- date privind plata, inclusiv adresa de facturare;
- date din profilul "client fidel", dacă există;
- agenția sau agentul de turism prin care s-a făcut rezervarea sau a fost cumpărat biletul.
Evident, fiecare dintre acești operatori de cazare, fie că vorbim de persoane juridice sau fizice, va trebui să fie autorizat ca operator de date personale. Apoi, el va avea obligația de a asigura securitatea în incintă, astfel încât nimeni dintre cei neautorizați să nu poată ajunge la datele colectate de ei. Dacă organele penale vor veni să ceară anumite date introduse în SIEATR, operatorii de cazare vor fi obligați să le furnizeze.
"Fișele de anunțare a sosirii și plecării se păstrează de către furnizorii de servicii turistice pe durata unui an. La împlinirea termenului de păstrare (...) fișele de anunțare a sosirii și plecării, împreună cu copiile după actele de identitate, se distrug. Furnizorii de servicii turistice sunt responsabili pentru păstrarea și distrugerea fișelor de anunțare a sosirii și plecării și a copiile după actele de identitate anexate", se prevede în proiectul de lege. Totuși, autoritățile care vor primi datele prin SIEATR de la furnizorii de cazare le vor stoca pentru maximum cinci ani de la primire.
Sancțiuni pentru cei care nu vor respecta obligațiile
Ca pentru orice obligație impusă de un act normativ, și pentru cele din proiectul legii turismului va exista câte o sancțiune pentru nerespectare. Astfel, pentru toate obligațiile care le vor reveni în legătură cu SIEATR (inclusiv preluarea datelor personale ale turiștilor), furnizorii de servicii turistice vor putea primi amenzi între 10.150 și 21.750 de lei (proiectul prevede un sistem de puncte-amendă, unde un punct-amendă este valoarea salariului minim brut, adică 1.450 de lei, la acest moment).
Spre exemplu, dacă vor exista spații de cazare unde nu va funcționa SIEATR și unde nu se va putea asigura sistemul acesta de colectare a datelor, acolo se vor aplica amenzi. Mai departe, operatorii care nu vor colecta datele de la clienții lor, deși au un sistem SIEATR funcțional, vor primi amenzi. Tot așa, dacă vor transmite datele din sistem unor terți sau oricărei persoane, inclusiv unor entități publice, vor fi sancționați.
Dacă, să zicem, din motive tehnice, SIEATR nu va funcționa, temporar, operatorii vor trebui să pună la dispoziția clienților alte mijloace de colectare a datelor respective, iar apoi le vor introduce în sistem (și se vor asigura simultan de securitatea colectării acestor date). De asemenea, dacă nu vor face acest lucru, operatorii vor primi amenzi.
În fine, dacă nu păstrează datele atât cât trebuie și, să zicem, nu le distrug după un an, vor fi sancționați. În mod similar, amenzi cuprinse în cuantumul menționat mai sus vor primi și cei care nu vor asigura un nivel adecvat de protecție a datelor cu caracter personal și care nu vor asigura securitatea colectării.
Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să treacă de Executiv, să fie adoptat de Parlament, aprobat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial.
Sursa: AvocatNet.ro
Întreprinderile mici și mijlocii pot primi de la stat, începând de astăzi, până la 55.000 euro, bani nerambursabili, pentru a-și vinde produsele și serviciile pe piață, ajutorul financiar acoperind 90% din diferite cheltuieli care vor fi considerate eligibile.